TASAVVUF
MÜDÂFÂSI -I-
Giriş; bu makaleyi niçin yazdık?
İslam Alemi, Osmanlı’nın
imzaladığı Karlofça antlaşmasından itibaren siyasi bir gerileme süreci
yaşamaktadır. Bu süreçte, Müslümanlar muhtelif fikir çatışmaları yaşadılar.
Ancak su götürmez bir gerçek olarak söylemek gerekir ki üç asırlık dönemde,
mutasavvıflar kadar acımasız, sert ve insafsız tenkide uğrayan bir başka zümre
yoktur.
Asr-ı Saadette ve Selef-i Salihin
devrinde, İslamî İlimler bugünkü gibi dallara ayrılmamış, sınırları
çizilmemişti. Zaten o devirde, ilim tahsili bugünkü gibi de değildi. Selef
uleması, ilmi başkaları için değil kendi kemalatları ve yaşantılarını düzeltmek
için tahsil ediyorlardı. Ne amelî ne itikadî mezhepler vardı, ne de tarikatlar
mevcuttu.
Bu devrede tasavvuf, zühd hayatı
olarak algılanmış ve yaşanmış, zaman içinde sistemleşmesini tamamlamış ve
bugünlere ulaşmıştır. Bu tarihsel süreç; fıkıh için de, hadis için de böyledir.
Zaman içinde fıkıh ilmi nasıl sistemleşip mezhepler zuhur ettiyse, tasavvufun
da sistemleşmesiyle tarikatlar meydana gelmiştir
İslam Coğrafyasını bir uçtan bir
uca dolaştığınızda, göze çarpan şey çoğunlukla tasavvufi nefeslerdir. Ümmet-i
Muhammed'in 1400 senelik tarihinde, tasavvuf ilmi kadar yaygın alaka gören bir
başka ilim olmadığı gibi; asrımızda da tasavvuf kadar tartışılan bir başka ilim
dalı olduğunu söylemek çok zordur.
Orta Asya steplerinden, Basra
çöllerine; Mağribden Tuna boylarına kadar ümmetin ayak seslerinin duyulduğu her
yerde, mutasavvıflar da vardır. Orta Asya steplerinde ‘Pir-i Türkistan’ olur
tasavvuf. Göçebe Kırgız ve Kazakların sinelerine İslamî nefesleri, hikmetleri
saçar Hace Ahmed Yesevi (ks). Divan-ı Hikmet’i bugün bile okunur. İnsanlara
Hakk’ı ve hakikati aşılamaya devam eder. Buhara’da Şah-ı Nakşibend (ks) olur.
Kalpleri Allah kelamıyla dantel dantel işler. İşlediği kalplerin esintileri
günümüzde bile ölü gönülleri diriltmektedir.
Gah Necmeddin-i Kübra (ks) olur.
Kılıç elde cihada çıkar putperest Cengiz Han’a karşı. Kanı sular toprakları.
Bazen Hindistan’da İmam-ı Rabbani (ks) olur. İkinci bin yılın müceddidi olmakla
kalmaz; o devrin çile ve direniş timsali olur. Ekber Şah’ın İslam’dan,
Budizm’den ve Hıristiyanlık’tan devşirdiği ‘Din-i İlahi’ adlı uydurma dinine
geçit vermez. Dahası Mektûbat’ı bugün bile ümmetin başvuru kaynağıdır.
Libya'da Ömer Muhtar'dır (r.aleyh)
tasavvuf. Senusiyye Dervişleri, Ömer Muhtar'ın liderliğinde şimşek olur
İtalyanların üstüne. Kafkaslar'da Gazi Muhammed'dir (r.aleyh); Şeyh Şamil'dir
(ks). Şimşeklerin adı bu sefer Nakşibendiyyedir. Mısır'da Hasan el Benna'nın
(r.aleyh) şahsında kıyam eder Şazeliler. İhvan-ı Müslimin sonradan tasavvuf
karşıtı bir olguya dönüşse de aslında bir Şazeli dervişi Şehid Hasan-el
Benna’nın kurduğu teşkilattır.
Basra çöllerinde Ahmed-Er-Rufai
olur; Bağdat’ta Abdulkadir Geylani; Endülüste Muhyiddin-i Arabi. Macaristan’da
Gül Baba’dır; Dobruca’da Sarı Saltuk. Hünkar Hacı Bektaş-ı Veli, Osmanlı’dan
150 sene önce salmıştır Sarı Saltuk’u Romanya’ya. (Allah sırlarını âlî eylesin)
Sadece cihad da önder değildir
dervişler. Hangi ilim dalına bakarsanız bakın bir sufi tacı göreceksiniz. Şeyh
Galib'i mi sayalım yoksa Itriyi mi? İsmail Hakkı Bursevi'yi mi söyleyelim, Aziz
Mahmud Hüdayi’yi mi? (Allah sırlarını âlî eylesin) Her asırda İslam
coğrafyasına mührünü tasavvuf vurmuştur. Bir iki istisna hariç tutulursa
(Kadızadeliler gibi), yıllarını ilme vermiş ulemadan itiraz da yükselmemişti
tasavvufa.
Çıkarın sufileri tarihten, bakalım
geriye ne kalacak?... Mevlana'yı Konya'dan; Şeyh Şaban-ı Veli'yi Kastamonu'dan
alın. Bakalım ortada ne kalacak? Fatih'e Konstaniyye sevdasını aşılayan Bayrami
Şeyhi Akşemseddin değil miydi? (Allah sırlarını âlî eylesin)
İstanbul'un manevi fatihi başkası
mıydı? Geçmiş böyle de bugün farklı mı sanki?
Tanzimat’la başlayan Batılılaşma
ve Avrupalılaşma rüzgarlarının önündeki setler değil miydi meşayıh? Sahi, I.
Dünya Savaşı’nda Ruslara ve Ermenilere karşı Bitlis’te dervişleri ile beraber
silaha sarılan Nurşinli Şeyh Muhammed Diyauddin (ks)’ya bizzat Atatürk teşekkür
mektubu göndermemiş miydi?
Mehmed Zahid Efendi; rahlesinde
iki cumhurbaşkanı, dört başbakan, sayısız bakan ve milletvekili yetiştirmişti.
Süleyman Hilmi Efendi'nin Arapça ve Kur’an öğretme gayretini; Ahıskalı Ali
Haydar Efendi ve takipçilerinin sünnete ittibasını; Seyyid Abdülhakim
Hüseyni'nin alkolikleri adam etmesini görmezlikten gelebilir misiniz? Alın
bakalım Necip Fazıl'ın kalbinden Seyyid Arvasi'yi? Ortada ‘Çile’ mi kalacak
‘Çöle İnen Nur’ mu? (Allah sırlarını âlî eylesin)
Her alandaki manevi ve kültürel
birikimi, bir kalemde İslam dışına itmek, ne iman ve insaf sahibi insanların,
ne de vicdan ve izanı olan şahısların yapacağı bir iştir. Ancak, son dönemde
türeyen bazı guruplar var ki, tasavvufu İslam dışı gösterme gayreti içerisindedirler.
Özellikle bu görüş sahiplerine ve onlardan etkilenerek tasavvufa şüpheyle bakan
kişilere cevap olması bakımından, bir kaç sayı devam edecek bir yazı dizisi
hazırlamak istedik.
Bu tür bir gayret içerisindeki
zümrelerin hepsini aynı kefeye koymak elbette doğru değildir. Bir kısmının
tasavvuf karşıtlığı, cehaletten veya kulaktan duyma sözlerden ibarettir ki
izalesi gayet kolaydır. Bu anlayışta olan Müslümanları ilmi ve akli deliller
göstererek aydınlatmak mümkündür.
Bir diğer zümre ise meşrebi
görüşlerinden hareket etmektedir. Kendilerini ‘tevhidi çizgi’ olarak tarif eden
bu kategorideki gruplara baktığımızda, temel anlamda tasavvufu anlamaktan uzak,
ayetlerin iniş sebebini gündeme getirmeyen, siyak-sibak (öncelik-sonralık)
bütünlüğüne önem vermeyen bir anlayışta olduklarını görürsünüz.
İleride tekrar değinmek üzere kısa
bir örnek verelim ki Bedir’de ölen müşrikler hakkında inen bir ayeti, müminler
hakkında kullanmaktan çekinmezler. Bahse konu ikinci kategorideki kişilerin
eserlerinde, geçmiş ulemaya atıfların hemen hemen hiç yapılmadığı veya sınırlı
sayıda, uç noktada denebilecek ulemadan nakil yapıldığı göze çarpar.
Biz bu yazı dizisinde, batılı
tasvir etmekten, hatalı görüşleri dile getirmekten özellikle kaçınmaya dikkat
ettik. Doğrudan doğruya tasavvuf ehline en çok sorulan soruların cevapları
üzerinde durduk. Şunu da ifade edelim ki tasavvufu tam olarak anlatmak, ne
bizim nakıs bilgimizle yapabileceğimiz bir iştir, ne de dergi sayfaları bu iş
için yeterlidir. Bu çalışma, sadece Kur’an ve Sünnet’te tasavvufun izini
sürmekten ibarettir.
Tasavvuf ehli neden bu kadar çok
zikreder?
Mutasavvıfların en çok
karşılaştıkları suallerden bir tanesi budur. Neden çok namaz kılmıyorsunuz veya
Kur’an okumuyorsunuz da zikrediyorsunuz? Elbette bu soruyu soranların bir
kısmı, Kur’an’ın bir isminin de ‘zikr’ olduğunu bilmiyor olabilirler. Ancak,
sufilerin kalp ve dil ile yaptıkları zikr, hem Kuran tilavetinden hem de namaz
ibadetinden farklı bir ilahi emirdir.
“Şüphesiz ben Allah'ım, benden başka hiçbir ilâh yoktur.
Onun için bana kulluk et ve benim zikrim için namaz kıl.” (Taha, 14)
Bu ayet-i celilede, namaz da
‘zikrullah’dan sayılmıştır. Namaz kılmanın bir hikmeti de Mevla Teala’yı
zikretmektir. Ancak esas anlamda ‘zikrullah’ (Allah’ı zikretmek) namazdan başka
manaları da kapsar ki:
“O korkulu zamanda namazı kıldınız mı, gerek ayakta, gerek
otururken ve gerek yanlarınız üzerinde hep Allah'ı zikredin. Korkudan
kurtulduğunuzda namazı tam erkanı ile kılın. Çünkü namaz müminlere belirli
vakitlerde yazılı bir farzdır.” (Nisa,
103)
Görülmektedir ki Allah-u Teâlâ, bu
ayet-i celilede umumi namaz ile zikri birbirinden ayırmıştır ve kendisinin
zikrine her halde ve durumda devam edilmesini istemiştir. Elbette her emr-i
ilahi de olduğu gibi bu emirde de pek çok ilahi hikmetler ve faydalar gizlidir.
Ancak kişinin her ahvalinde devam etmesi istenilen zikir, muhakkak ki insan
ruhuna pek çok hassalar kazandıracaktır.
“Ey iman edenler! Allah'ı çokça zikredin. Ve O'nu sabah
akşam tesbih edin.” (Ahzab, 41- 42 )
Dikkat edilirse, Kur’an’da ne
namaz, ne de oruç ya da hac gibi hiçbir ibadet için ‘çokça yapın’ diye bir emir
yoktur. Bu tür bir emir, sadece zikr-i ilahi için gelmiştir. Elmalılı Hamdi
Efendi’nin beyanına göre, tesbih, zikirlerin temelidir ve ‘sabah–akşam’
denmesinin sebebi de devam anlamında kinayedir. Bu ayetten maksat; sufilerin
‘zikr-i sultani’ olarak isimlendirdikleri, her daim Allah’ı zikretme ve nefsin
bir an bile O’ndan gafil olmaması halidir. Zikir konusuna ileri de daha detaylı
döneceğiz. Şimdilik bu kadarıyla yetinelim.
Neden özellikle istiğfar edilir?
Neden mürşidle birlikte tövbe edilir?
“Ey müminler! Hep birden Allah'a tövbe ediniz ki, kurtuluşa
eresiniz.” (Nur, 31)
Kurtuluşun, felaha ermenin
anahtarlarından birisi olarak bizlere günahlarımızdan tövbe etmemiz
gösterilmiştir. Ayrıca, bu ayette ima edilen kurtuluşu Peygamber-i Zişan
Efendimiz (sav) şöyle ifade etmektedir: “Bir
kimse istiğfarı dilinden düşürmezse, Allah Teâlâ ona, her darlıktan bir çıkış,
her üzüntüden bir kurtuluş yolu gösterir ve ona beklemediği yerden rızık
verir.”(1)
‘İsmet’ sıfatı ile mücehhez, yani
günaha düşmekten korunan Efendimiz (sav) bir hadis-i şeriflerinde: “Vallahi ben, günde yetmiş defadan fazla
Allah’tan beni bağışlamasını diler, tövbe ederim“ buyurmuşlardır.(2) Bir
başka hadiste de Efendimizin (sav) tövbe sayısı, yüzden fazla olarak beyan
edilmektedir.(3)
Alemlere rahmet olarak
gönderildiği Allah’ın kelamıyla sabit olan Rahmet Nebisi, günde yüz defa
‘istiğfar’ ediyorsa, günde yüz defa Allah’tan af ve bağışlanma diliyorsa;
bizler gibi günahtan korunmamış, aciz ve gafil kulların kaç defa ‘istiğfar’
etmeleri gerekir, bunu takdirlerinize bırakıyorum.
Üstelik emredilen tövbenin, ferdi
olarak değil umumi, toplu olarak yapılması emredilmiştir ki burası gözden
kaçırılmaması gereken bir husustur. Günahkar ve bozuk bir toplumun, istiğfar
etmediği müddetçe kurtuluşa ermesinin de mümkün olmadığı bu ayetten çıkacak bir
diğer neticedir.
“İyilik ve takva üzerinde yardımlaşın, günah ve düşmanlık
üzerinde yardımlaşmayın.” (Maide, 2)
Dikkat edilirse, müminlerden
takvada da birbirlerine yardımcı olmaları emrediliyor. Bir mü’mini salih amel
işlemeye teşvik etmek ve ibadetlerinde yardımcı olmak, Kur’an’ın amir
hükümlerinden birisidir. İşte meşayıhın insanlara tövbe ettirmeleri de bu
ayetin emrinin ifasından ibarettir.
“Ey iman edenler! Allah'tan korkun ve sadıklarla beraber
olun.” (Tövbe, 119)
Müminler, verilen emir gereği
imanlarında, Din-i İslam’a bağlılıklarında, takvaca önde olanlar ile beraber
olmak zorundadır. İnsanları kötü yola iten, özü sözü farklı, açıkça haram
işlemekten çekinmeyenler ile bir arada bulunmak, insana nasıl zarar verirse;
ehl-i takva olan ve istikametten ayrılmayanlar ile beraber olmanın da fayda
getireceği açıktır.
Bir kimse tek başına şeytanın
hileleri ve nefsinin afetleri ile başa çıkamaz. Bu durum, günümüzde genel bir
kanaat haline gelmiş bulunmaktadır. Açıkça ortadadır ki cemaat halinde İslam’ı
yaşayan kimse, hem şeytana hem de nefsine karşı muazzam bir kale edinmiş
olacaktır.
“Eğer onlar kendilerine zulmettikleri zaman sana gelseler
de Allah'tan günahlarının bağışlanmasını dileselerdi ve Resul de onların
bağışlanmasını dileseydi, elbette Allah'ı affedici, merhametli bulurlardı.” (Nisa, 64)
Tefsir-i Kebir’de bu ümmet için en
hayırlı tövbenin Allah Resulünün huzurunda yapılan tövbe olduğu naklediliyor.
Dikkate şayandır ki hem günah işleyen tövbe ediyor, hem de Efendimiz (sav) onun
için istiğfarda bulunup şehadet ediyor ve bağışlanması için de tazarruda
bulunuyor.
İbn-i Kesir tefsirinde ise Allah
Resulü’nün mübarek kabr-i şerifleri yanına bu ayeti okuyarak gelen bedevinin
affedildiği, bizatihi Peygamber-i Zişan tarafından rüyada haber verildiği anlatılıyor.
Ümeyye el Mahzumi (ra), hırsızlık haddi (cezası) uygulanan bir kişiye,
Efendimizin (sav) tövbe etmesi hususunda nasihatte bulunup, o şahsın
tövbesinden sonra; istiğfarın kabulü için dua ettiği, hadis kitaplarının
‘Hadd-i Sirkat’ bölümünde kayıtlıdır.
Efendimiz (sav)’den başlayarak
gelen silsileye mensup, amil-i alim; tahsil ettiği zahiri ve batini ilimleriyle
varis-i Nebi olma sıfatına hak kazanmış; takvaca sadık, duaca makbul olan bir
mürşid-i kamilin şahitliğinde tövbe etmenin neresi yanlıştır? Üstelik, sadık
kul da tövbe eden için istiğfarda bulunmakta, tövbenin kabulü içinde Allah’a
tazarru ve yakarış içindedir.
Bu tür tövbe etmeyi,
Hıristiyanlıktaki günah çıkarma ayinlerine benzetmek ise hem sufileri bilmeme
cehaletinden kaynaklanır; hem de tasavvufa karşı muazzam bir önyargı ve üstün
çıkma psikolojisinin getirisidir. Çünkü hiçbir şeyh efendi, günah affetme
yetkisine haiz olduğu iddiasında bulunmadığı gibi; hiçbir derviş de benim
şeyhim günahlarımı bağışlıyor düşüncesine kapılmamıştır. Hıristiyanlıkta günahı
affeden papazdır; İslam’da ise günahları bağışlama yetkisi yalnızca Allah’a
aittir.
“Onlara: ‘Gelin, Allah'ın Resulü sizin için mağfiret
dilesin.’ denildiği zaman, başlarını çevirirler ve onların büyüklük taslayarak
yüz çevirdiklerini görürsün.” (Münafikun,
5)
Ayetinin iniş sebebi Medineli
münafıklardır. Ancak umuma şamil olduğunu göz önüne alırsak, kıyamete kadar,
tövbe ve istiğfar davetinden kaçanların da bu ayetin kast ettiği gruba dahil
olmayacakları garantisini kim verebilir?
Dipnotlar:
1- Ebû Dâvûd, Vitir, 26.
2- Buhârî, Daavât, 3.
3- Müslim, Zikir, 42.
TASAVVUF
MÜDÂFÂSI -II-
Tasavvufta beyat
Kimi sufiler, tasavvufu; içinde bulunulan zamanı en iyi değerlendirme ilmi olarak anlatmışlardır. Dün geçmiştir, düne ait işlerde yapılabilecek ve düzeltilebilecek bir şey yoktur. Yarın ise muhaldir, yani belirsizdir. İşte bu sebeple, içinde bulunulan vakti en iyi şekilde değerlendirmek, boşa vakit harcamamak gerektiği üzerinde durmuşlardır. Tasavvufi terbiye, kalpten kalbe aksetme ile gerçekleştirildiğinden, hayatta olan kamil ve ehil bir mürşide beyat etme mecburiyeti vardır.
Bey’at’ kelimesi lügatte
‘kabullenmek, onaylamak’ gibi manalar içeren Arapça bir kelimedir. Günümüz
mutasavvıfları tarafından ‘inabe, biat etme, el alma, tevbe etme’ gibi muhtelif
ve değişik şekillerde ifade edilen bey’at, tasavvufta derviş ile şeyh arasında
yapılan bir nevi mukaveledir, sözleşmedir.
Bu iki taraflı ahitleşmede; şeyh müridin terbiye ve ıslahını taahhüt edip üzerine alırken, derviş veya sofi de ona ittiba ve emir/tavsiyelerine uymakla mükellef olur. Beyat ile derviş, İslam'ı yaşama, Sünnete uyma ve nefsin afetlerinden kurtulmada mürşidi kendisine rehber ve delil edinmiş olur. Emirleri hoşuna gitsin veya gitmesin, beyat eden derviş şeyhine ittiba etmek ve sadık kalmak ile mükelleftir.
Burada şunu ifade etmekte fayda var ki, beyatın konusu ferdin dinini yaşamasıyla alakalıdır. Şeyhin müridine emir ve tavsiyeleri de tabii olarak bu sahadadır. Görülmektedir ki, bazı kesimler bu ilişkiyi kulluk alanının dışında, toplumu ilgilendiren, siyaset, ideoloji veya ticari gibi sahalarla irtibatlandırmaktadırlar. Bundan dolayı da bir müridin mürşidine olan teslimiyetinden kuşkuya düşmektedirler. Oysa düşünülmelidir ve kabul edilmelidir ki, mürşid de bir sofidir ve tasavvuf kurumu tamamen kulluğun icapları ve incelikleriyle ilgilidir. Bunun dışındaki sahalar, diğer sahalarla iştigal eden hizmet erbabı Müslümanların ilgi alanına girer.
Beyat Kur’an, Sünnet-i Seniyye ve icma ile sabit bir ameldir. Nitekim Kuran-ı Kerim'de Resulullah Efendimize (sav) hitaben:
"Herhalde sana bey'at edenler ancak Allah'a bey'at
etmektedirler. Allah'ın eli onların ellerinin üzerindedir. Kim ahdi bozarsa,
ancak kendi aleyhine bozmuş olur. Kim de Allah'a verdiği ahde vefa gösterirse,
Allah ona büyük bir mükâfat verecektir. " (Fetih / 10 ) buyrulmuştur. Efendimize (sav)'e yapılan
beyat, Allah'a söz vermek olarak kabul edilmiş ve müfessirlerin icması ile
beyat edene Allah'ın kuvveti ve yardımı vaad edilmektedir. Bu ayet,
Hudeybiye'de ağacın altında beyat edenler hakkındaysa da müfessirler umuma
şamil olduğunda müttefiktirler.
Yani, Resulüllahın manevi ilminin varisleri olan mürşidler, yine onun adına, ümmetin manevi sahadaki beyatlarını kabul etmektedirler.
Bey'atu'r Rıdvân
‘Andolsun o ağacın altında (Hudeybiye'de) sana bey'at ederlerken Allah, müminlerden razı olmuştur. Kalplerinde olanı bilmiş, onlara güven indirmiş ve onları pek yakın bir fetih ile mükâfatlandırmıştır.’ (Fetih,18)
Hicretin altıncı senesinde, Resulullah (sav) ve sayılarının bin dört yüze baliğ olduğu bildirilen sahabe, umre maksadıyla Mekke'ye gidiyorlardı. Hudeybiye’ye geldiklerinde, Mekkelilere gönderdiği ilk elçinin dövülerek geri gönderilmesi üzerine, Hz. Osman (ra) ikinci elçi olarak gönderildi. Hz. Osman Mekkeliler tarafından göz hapsine alınınca, Sahabe arasında Hz. Osman'ın şehit edildiği şayiası yayılması üzerine, Resulullah bir haberci tayin ederek, ashabına şöyle dedi: "Haberiniz olsun ki Resulullah'a Ruhu'l-Kudüs indi. Ona bey'atı emretti." Ve ashabı Resulullah'a bey'ata davet etti.
Bütün Ashab, Allah adına ona bey'at ettiler. Bey'atleşme, Semire Ağacı altında olmuştu. Resulullah, ağacın altında oturmuş, ashabından bey'at alıyordu. Ashab, Hz. Peygamber'e, "Ölmek pahasına da olsa savaştan kaçmamak ve asla çekinmemek üzere söz verdiler." Resulullah onlara şöyle dedi: "Siz bugün yeryüzündekilerin en hayırlısısınız. "
Ashabından savaştan kaçmamak üzere bey'at alan Resulullah (sav) en sonunda sağ elini öbür eli üzerine koyup; "Bu da Osman'ın bey'atı" demesi Hudeybiye'deki müminleri çok heyecanlandırdı. (1) Elmalılı Hamdi Efendi'nin Behyaki'nin Delail'inden yaptığı nakle göre, bey'at Efendimiz (sav)'in elini tutmak suretiyle yapılmıştır.
Burada şu duruma dikkat etmelidir ki; Hudeybiye'ye beyatına bakarak, bey'atin yalnız devlet başkanı olan ‘ulul emr’e veya halifeye olacağını savunanlar, İslam tarihinde ilk beyatin Akabe'de gerçekleştirildiğini unutmamalıdırlar. Akabe Bey'ati, Mekke devrinin sonlarında gerçekleştirilmiş; hicretin önünü açmış bir olay olduğu gibi beyat gerçekleştirildiğinde, Resulullah (sav) devlet reisi de değildi.
Nübüvvetin on ikinci yılının Hac Mevsiminde, on iki Medinelinin Mekke'de Akabe mevkiinde, Resulullah'a (sav) yaptıkları beyata baktığımızda; temel esasın İslam'ı yaşama ve Efendimize (sav) sadakat ve emirlerine uyma olduğunu görüyoruz. Özellikle Birinci Akabe Beyatı, ümmetin maneviyat/tasavvuf büyüklerine delil teşkil etmiş ve asırlar boyu kendilerine tabi olanlardan bu beyatı almışlardır.
“Ey iman edenler! Allah'a itaat edin, Peygambere de itaat edin ve sizden olan emir sahibine de itaat edin. Eğer herhangi bir şeyde anlaşmazlığa düşerseniz; Allah'a ve ahiret gününe gerçekten inanıyorsanız, onu Allah ve Resulüne arz edin. Bu, daha iyidir ve sonuç bakımından da daha güzeldir.” (Nisa,59)
Müfessirlerin ekserinin fikri; bu ayette kast edilen ‘ulu’l emr’in, alimler olduğu şeklindedir.
Bu noktada beyat edilecek kişi önem taşımaktadır. Günümüz toplumu, arıya bile glikoz içirip sahte bal yaptırdığı gibi maalesef ‘sahte mürşitler’ de piyasayı kaplamış vaziyettedir. Hakiki mürşit etrafına gül rayihaları saçarken, sahteleri ise maalesef insanımızı istismar etmektedir. Osmanlı devrinde bu iş, Meclis-i Meşayihin kontrolünde olduğu için ‘sahte şeyhler’ yok denecek seviyedeydi. Günümüzde ise maalesef bazı ehil olmayan ellerde, ümmetin namusundan ruh sağlığına ve en önemlisi de imanına kadar her alanı birer muazzam tehlike altındadır. Bu durumdan en çok muzdarip olan da tabiatiyle samimi tasavvuf ehlidir.
Kamil mürşid her şeyden önce kendisi terbiye olmuş; nefsini tezkiye etmiş; kalbi ve ruhi hastalıklardan kurtulmuş, her fiili, kavli ve ameli Resulullah (sav) Efendimizinki gibi olup, aykırı ve aksi hareketi kabul etmesi mümkün değildir. (2) Nakşi-Halidi kolunun temel kaynaklarından biri olan Adab-ı Fethullah'ta zikredildiğine göre, şeyh olanların hem şeriat alimi (alim-i şeriat) olmaları hem de şeriatla amel (amil-i şeriat) ediyor olmaları gerekmektedir. Hem dini ilimlerde yetişmiş bir alim olacak, hem de tahsil ettiği ilimleri bizatihi kendi nefsinde tatbik edecektir.
Onlar öyle kimselerdir ki; “Huzuruna varıldığı zaman gamın, kederin gider, içinde bir ferahlık uyanır.” (3) Nitekim Resulullah (sav): "Salih meclis arkadaşı, misk sahibine benzer. Kokusundan sana vermese bile onun (üzerindeki) kokusundan sana (yine de) isabet eder." (4) buyurmuştur.
Kendi kalbinden masivayı uzaklaştırmış; dünyevi hiçbir korku ve üzüntünün olmadığı bir kalp sahibinin meclisinde bulunanın, kalbindeki gam ve kasavetin gideceği bu hadisi şeriften beyan olmaktadır.
Yine ‘Miftahul Kulûb'de Ahmed Şemdseddin Marmaravi Hazretleri (ks) kamil mürşidin alametlerini sayarken "Ziyaretine gelen herkes, büyük veya küçük genç veya ihtiyar, hatta devlet reisi bile olsa, elini öpmeye mecbur ve hayır duasını niyaz ile mesrur olurlar." buyurmaktadır. Çünkü Hadis-i şerifte buyruldu ki: "Evliyaullah o kimselerdir ki görüldükleri zaman Allah hatırlanır." (5)
Hakiki şeyh ile sahtesi nasıl ayırt edilir?
Osmanlı devrinde Meclis-i Meşayih (Şeyhler Meclisi) bu işle alakadar olurdu. İcazet (diploma) müessesi, bu meclisin en önem verdiği husustu. Bununla beraber, icazeti olup da İslam'ı yaşamada farz ve haramlar noktasında gevşeklik gösterenler veya mensuplarını harama yöneltenler ‘postnişin’likten atılırdı. Bu uygulamadan da anlaşılacağı üzere, şeyhlik iddiasında olanların; farzların edasında ve haramlardan sakınmakta gevşeklik içerisinde oldukları dikkate alınmalıdır.
Özellikle hanımlar ile münasebetlere dikkat edilmemesi ve mahremsiz onlar ile görüşmek, bizler için birer ipucudur. Bir diğer nokta da maddi ilişkilerdir. Çünkü uyulması gereken kişiler irşad ve ıslah faaliyetleri neticesinde hiçbir ücret talep etmeyenlerdir. (6) Tarikat-ı Aliyye'nin adabına uymayan davranışlar ve edebe muğayir hareketler de bizler için birer numunedir.
Hayatta olan bir mürşide beyat etmenin lüzumu
İnsanın kendi nefsindeki hastalıkları gösterecek, tedavi yollarını tavsiye ve izah edecek, yeri geldiği zaman içine düştüğü manevi sıkıntıları atlatma çarelerini tavsiye edecek, hayatta olan bir insan-ı kamile ihtiyacı vardır. Gerçekten de kendi nefsini terbiye etmiş, nefsin ve şeytanın hilelerini ve kurtuluş yollarını bilen bir rehbere ihtiyaç vardır. İşte şeyhe beyatin lüzumu da bu noktadadır.
Nefsin belki de en büyük hastalığı kendini beğenmektir. Kendini beğenen ve mükemmel sayan bir nefsin diğer hastalıkları görme ihtimali var mıdır? Kendini beğenen bir nefis samimi olarak "Bende riya vardır" diyebilir mi? Bu soruya ‘evet’ diyebilecek insan yoktur. Çünkü kendini beğenen kişi, kendinde hata görseydi, zaten kendini beğenmeyecekti. O zaman mecburdur ki nefsini terbiye ve tezkiye etmiş bir şeyhe beyat etsin, O'nun manevi terbiye halkasına dahil olsun.
Bir insan tıp kitaplarını
okuyabilir. Tıpta belli bir uzmanlık elde edebilir. Hatta bu kitabi bilgisi ile
grib gibi birtakım basit hastalıkları tedavi de edebilir. Ancak apandisit gibi
basit bir ameliyatı yapmaya kalkıştığında, hastayı operasyonun daha ilk
dakikalarında öldüreceği kesindir. Yalnız kitap okumak suretiyle kimse doktor
olamaz, doktorluk iddiasında bulunamaz. Mecburdur ki tıp fakültesine gitsin,
eğitim alsın ve uzman bir doktor olduğuna dair üniversitedeki hocalarından
diploma alsın.
Şeyhe beyat etmeden, manevi
terbiyesine girmeden, tek başına kitaplar okuyarak kendi nefsini terbiye etmeye
kalkanın hali de böyledir. Bu yolda bir ömür sarf etse bile, bir arpa boyu yol
alamayacağı aşikardır. Nefis tezkiyesi ve ahlak tezhibi, kişinin tek başına
yapabileceği bir iş değildir.
Nefis mücahedesinin ne kadar tehlikeli ve dolambaçlı olduğu meşayıhın eserlerinde tafsilatlı olarak anlatılmıştır. Yola kendi başına çıkanların halleri, ağlanacak durumdadır. Nitekim bu hususta en ibret verici örneklerden birisi Gulam Ahmed Kadıyani'dir. İslam'ın Budizm’e üstünlüğünü ispat etmek için riyazet ve mücahede yoluna girişmiş, ancak yolun sonuna varamadan kendisini maalesef ‘nebi’ (peygamber) ilan etmiştir. Dikkatle bakıldığında, benzer örnekler, ülkemizde de görülmektedir.
İşte, bu tür neticelere maruz kalmamak için girift ve dolambaçlı yollardan kendimizi salimen geçirecek bir güvenilir mürşide, tecrübeli bir rehbere beyat etmek mecburiyeti vardır.
Nasıl diğer dini ilimlerini;
itikadı, fıkhı, tefsiri, hadisi ve kelamı bir alimden öğrenmek gerekiyorsa,
tasavvuf ilmini de ehlinden öğrenmek zorunluluğu açık bir hakikattır.
Bunun böyle olduğunu biz değil, tasavvuf ilmini sağlam bir zincirle Sahabe’den öğrenen tasavvuf alimleri beyan ediyorlar. Her ilim veya meslekte, söz sahibi olan, o mesleğin erbabı ise tasavvuf sahasında da itibar edilip itimat edilecek otoriteler onlardır. Sahabe-i Kiram nasıl Resulullah Efendimiz tarafından ıslah ve terbiye edildiyse, her Müslüman da böyle bir yardım almak durumundadır. Ancak, şunu da ekleyelim, hiç kimse bir başkasını bu konuda zorlayamaz, tasavvuf tamamen gönüllülük esasına dayalıdır.
Dipnotlar:
1- Ahmed İbn Hanbel, Müsned, II,
120.
2. Miftahul Kulub.
3. Miftahul Kulub.
4. Ebu Davud Edeb, 19.
5. Nesai Tefsiri 6/362.
6. Yasin Suresi, 21.
TASAVVUF
MÜDÂFÂSI -III-
Kur’an zikri emrediyor
“Göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün birbiri ardınca gelip gidişinde, selim akıl sahipleri için gerçekten açık, ibretli deliller vardır. Onlar ayaktayken, otururken ve yanları üzerine yatarken Allah'ı zikrederler; göklerin ve yerin yaratılışı üzerinde düşünürler. Ve ‘Rabbimiz! Sen bunu boş yere yaratmadın, Sen yücesin, bizi ateşin azabından koru’ derler.” (Âli İmran, 190-191)
Bu ayet, tek başına mutasavvıflara yöneltilen çok zikirle ilgili tenkitleri çürütmeye yeter. Çünkü zikrin özel bir tarifi bu ayette yapılmıştır. Mutasavvıflar buna “Murâkabe” ismini verirler ki, ileride daha detaylı değineceğiz. Bu ayette, zikredenlerin her durumda zikrettikleri ve tefekkürde bulundukları belirtilerek, zikir ehli övülmektedir.
‘Zikir’ lügatte; anmak, hatırlamak, zihinde tutmak, unutmamak manalarına karşılık gelmektedir. Kur’an’da ise; Allah’ı anmak ve hiç unutmamak manalarında kullanıldığı gibi namaz (1) ve Kur’an (2) manalarında da kullanılmıştır. Bu itibarla namaz kılmak da bir zikirdir, Kur’an okumak da. Ancak sufîlerin ‘zikr-i daimi’ veya ‘zikr-i sultani’ olarak isimlendirdikleri, her an Allah’ı hatırda tutma, yani her an O’nu anmak ise işte bu ayetin övdüğü zikirdir.
“Ey iman edenler! Allah'ı çokça anın. Ve O'nu sabah akşam tesbih edin.” (Ahzab, 41- 42) Kuran’ı Kerim’de hiçbir ibadet için çokça yapın emri gelmediği halde, sadece zikrullah için çokça yapın buyrulmuştur. Sabah-akşam demekle de tüm vakitler kast edilmiş ve çokça ifadesi te’kid edilmiştir.
Ebu Said-el Hudri’nin rivayet ettiği “Zikrullahı çokça yapın, hatta size deli desinler” (Sizin için deli denilinceye kadar, Allah’ı zikredin.) (3) hadisi ise zikrullahta ne kadar ileri gidilmesi gerektiğini açıkça ortaya koyuyor.
İbn-i Abbas’tan (ra) nakledilen
bir rivayete göre, Allah, zikir hariç diğer farz ibadetlere bir sınır koydu.
Zikre ise böyle bir sınırlama koymadı, kişi aklı başında olduğu her anda ve
yerde (tuvalette ve cima dışında) zikir yapabilir. Ebu Musa (ra)’ın Efendiler
Efendisinden (sav) yaptığı rivayette buyrulur ki: “Rabbi olan Allah-u Teala Hazretlerini zikreden kimse ile zikretmeyen
kimselerin misali diri ile ölü gibidir.”( 5)
Sadece bu deliller bile “Tasavvuf ehli neden bu kadar çok zikrediyor?” sorusunun cevabı olmaya yeterlidir.
Zikir hakkında daha pek çok
hadis-i şerif ve ayet-i celile delil getirilebilir. Ancak biz, meramımızı
anlatma noktasında bu kadarı ile yetindik. Bu yazımızın bundan sonraki kısmını
ise “Zikir” konusundaki temel tenkitleri ve soruları cevaplamaya ayırdık.
Halka olup zikretmek caiz midir?
Peygamber-i Zişan Efendimiz (sav)’in, “Cennet bahçesine uğradığınızda, ondan istifade edin” buyurması üzerine, Ashab-ı Kiram; “Cennet bahçesi nedir?” diye soruyor. Efendimizin cevabı ise “Zikir halkasıdır” oluyor. (4)
Yine Efendimiz (sav), mescitte halka şeklinde toplanmış bir grup ashabının yanına uğradı. Onlara: “Burada ne yapıyorsunuz?” diye sordu. Halkadakiler: “Allah’ı zikrediyoruz, bizi İslam’a ulaştırdığı ve ihsanlarda bulunduğu için O’na hamd ediyoruz.” dediler. Efendimiz (sav) onlara: “Allah için soruyorum, siz gerçekten bunun için mi oturdunuz? “ diye sorunca Ashab, “Vallahi biz ancak bunun için oturduk.” dediler. Bunun üzerine Efendimiz (sav): “Yanlış anlamayın, ben sizi suçlamak için yemin etmenizi istemedim. Ben sizin asıl niyetinizi öğrenmek ve size şu müjdeyi vermek için geldim. Bana Cibril geldi ve haber verdi ki: Allah sizinle, melekleri yanında övünmektedir.” (6)
Görülmektedir ki; Efendimiz zikir halkalarını övmüş, Ashabına (ve bizlere) tavsiye ve teşvik etmiş, halkaya iştirak edenleri müjdelemiştir. Bu hadisleri bir kenara bırakarak, kişisel görüş ve rey ile halka şeklinde zikretmeyi bid’at saymanın bir açıklaması yoktur. Nakşîlerin ‘Hatm-i Hacegân’, Rufâîlerin ‘Kıyam’, Halvetilerin ‘Devran’ diye isimlendirdikleri zikir halkaları, işte bu hadisin gereğidir.
Dikkat çekmek istediğim diğer bir husus ise bu hadislerde, zikir halkalarında ne okunacağı sınırlandırılmamış ve zikredenler serbest bırakılarak, ümmete bir ruhsat tanınmış ve kolaylık sağlanmıştır. İlk dönemlerinde ‘Hacegan (Hocalar) Yolu’ olarak bilinen Nakşiler, üç defa İhlas Suresini okuyan kimsenin, Kuran’ı bir defa hatmetmiş sevabı alacağı (7) müjdesinden hareket etmiş ve hatmelerinde 1001 İhlas okumuşlardır.
Niçin Gizli Zikrediliyor?
Nakşibendiyye yolunda zikir ‘hafi’ yani gizli yapılmaktadır. Dil damağa yapıştırılmakta ve ağız kapalı olarak zikredilmektedir. Maalesef günümüzde bu tür zikir usulü, tenkit edilmekte ve bir takım bilgisizlerce bid’at diye yaftalanmaya çalışılmaktadır.
Halbuki, “Sabah-akşam demeden, kendi içinden, korkarak ve yalvararak, alçak sesle Rabbini an ve gafillerden olma!” (Araf, 205) ayetiyle Rabbimiz, gizli zikre işaret etmektedir. Yine, Ebu Musa El Eşari’den nakledilmektedir ki bir seferde, bir topluluk, yüksek sesle tekbir getirirken Efendimiz (sav) buyurmuşlar ki: “Ey insanlar! Kendinize sahip olunuz, çünkü sizler sağıra yada uzaktaki birine dua etmiyorsunuz. Sizler duyan, yakın ve sizinle birlikte olana dua ediyorsunuz.”(8)
Bu ayet ve hadisten anlaşılacağı üzere, insana şah damarından yakın olan Allah’ın, hafî, yani kalbî olarak, gizlice zikredilmesi bizatihi kendi emridir.
Dipnotlar:
1.Ankebut 29 /45, Cuma 62 /9
2.Hicr 15 / 9
3.Acluni, Keşfül Hafa
4.Müslim Zikr 25 , Tirmizi
5.Zübtetül Buhari 1089 Nolu. Had.
Şer.
6.Müslim, Zikr 40
7.Tirmizi, Fedailül-Kuran, 11.
8.Müslim Zikr 44
TASAVVUF
MÜDÂFÂSI -IV-
Tasavvuf müessesesi, özellikle son dönemde ülkemizde inanılmaz bir tenkit ve tabiri caiz ise bir tekfir yağmuruna tutuldu. Medyaya da malzeme olan ve köklü tasavvufi kurumların dışladığı kötü malzemeye bakarak, mutasavvıfların tamamını kötü kabul etmek, zandan kaçınmayı emreden Kur’an ile taban tabana terstir. Buna rağmen bu yazımızda, özel bir takım iftira ve iddiaları dile getirmek istiyorum.
Mutasavvıfların Akidesi Ehl-i Sünnet
ile Uyuşmaz İddiası
Mutasavvıfların maruz kaldığı
iftiralardan en büyüğü olan bu akıl almaz ve mantık kabul etmez iddianın
sahipleri, Şah-ı Hazne ve Seyyid Abdulhakîm Hüseyni’nin (kaddesallâhu
esrârahum) de yetiştiği Halidî yolunun temel eserlerinden Âdâb-ı Fethullah’a
bakmış olsalar, aslında hadiseyi kafalarında çözmüş olacaklardı.
Âdâb isimli eserinde Şeyh
Fethullah-ı Verkânisî (ks) Nakşî-Halidî yolundan istifade etmek isteyen kimse
için gerekli olan en mühim şartın, itikadını Ehl-i Sünnete göre tanzim etmesi
olduğunu bildirmiştir. Yine Mustafa İsmet Efendi’de (ks) Risâle-i Kudsiyye’sinde
“Bir Ehl-i Sünnet olmak isterse mensûb” beytiyle, Ehl-i Sünnet ve’l Cemaât
itikadında olmayanlara, tarikat dersi verilmeyeceğini beyan etmiştir.
Takipçilerinin günümüzde de her
iki eseri ellerinden düşürmedikleri dikkate alınırsa, mutasavvıfların özellikle
de asırlar boyunca Hâcegân (Hocalar) yolu olarak anılmış olan ulema ve
kudemânın müdavimi olduğu Nakşîliğin, Ehl-i Sünnet dışında olduğu iddiası
havada kalacaktır.
Şeyhler Cahildir İddiası
Bir takım internet sitelerinde
dile getirilen, ‘şeyhlerin ulum-u diniyye’den (dini ilimlerden) bihaber
oldukları’ iddiası ise tam anlamıyla bir komediden ibarettir. Özellikle doğuda,
bazı yörelerimizdeki adet haline getirilmiş, babadan-atadan kalma ‘Şıh’lık ve
‘Seydâ’lık gibi ünvanların, kısmen ehil olmayanlarca devam ettirilmesi, umuma
mal edilebilecek bir husus değildir.
Ülkemizde, özellikle Nakşî-Halidî
kolunun, bir-iki önceki nesil postnişinlerine baktığımızda, karşımıza tam bir
ulema kadrosu çıkacaktır. Biz birkaç ismi zikretmekle iktifa edelim; O günkü
adıyla Medresetül Kudât, yani Hukuk Fakültesi’ni birincilikle bitiren Süleyman
Hilmi Tunahan; Mecelle’yi (Osmanlı Adli Hukuk kitabı) şerh eden Şeyh Ali Haydar
Efendi; Arapça’ya Râbıta-i Şerîfe isimli bir eser yazabilecek kadar vakıf
Seyyid Abdulhakim-i Arvâsî; Râmuzu’l Ehâdis gibi devasa bir hadis mecmuası
oluşturan Ahmet Ziyaeddin Gümüşhanevî (k.esrarahum), akla ilk gelen
örneklerdir.
Mevlânâ Hâlid-i Bağdâdî’den
başlayarak, Nakşî-Hâlidî yolunda, zâhirî ilmini (12 ilim diye de adlandırılır)
bitirmemiş, yani ‘hoca’ veya ‘seyda’ ünvanını almamış kimselere şeyhlik icazeti
ve irşat müsaadesi verilmemiştir. Hakiki icazet sahibi Nakşî-Hâlidî meşâyıhı,
bir teki bile istisna olmamak şartıyla, Osmanlı’daki deyimiyle ‘dersiam’ yani
‘hoca’dır. Hepsi en az sekiz-on sene süren medrese eğitimini, tıpkı Osmanlı
Usulü’nde olduğu gibi tamamlamış ve hocalık icazetlerini almışlardır.
Bu noktada sarf edecek söz
bulamayan bir takım kimseler, bu sefer de meşâyıhın Arapça konuşamamasını dile
getirmektedirler. İlk bakışta bir nebze doğru gibi gelen bu fikir, aslında
temelden yanlıştır. Zira, Büyük Selçuklu Veziri Nizamül Mülk tarafından temeli
atılan ve Osmanlı’da sistemleşen medrese eğitim sistemi, Arapça’yı günlük
hayatta konuşmak esası üzerine kurulmamıştır.
Osmanlı Medrese Sistemi’nde Arapça
eğitimi, Sarf ve Nahiv olarak iki ayrı ilim olarak tasnif edilmiş ve ‘alet
ilimleri’ olarak isimlendirilmiştir. Sarf ve Nahiv eğitiminde de maksat, usul
ilimlerine ait kitapları okuyabilmek, ilmen mütalaa edebilmektir. Diğer bir
deyişle, geleneksel usulde Arapça amaç değil araçtır. Kaldı ki her Arapça bilen
de din adamı değildir. Usul ilimlerinden habersiz olanlar, istedikleri kadar
Arapça bilsinler, bu onları ilim sahibi yapmaz.
Geleneksel medrese usulünün Arapça
eğitiminde başarısız olduğunu iddia eden çevreler, geçmiş asırlar da Osmanlı
Medreselerinde yetişmiş ulemânın, verdiği eserlerden bihaber olamayacaklarına
göre, bu mesnetsiz iddialarında bir kasıt aramaya hakkımız yok mudur? İsmail
Hakkı Bursevî ‘Rûhul Beyan’, Ebussuûd Efendi, ‘İrşâdu Akl-is-Selîm’ isimli
tefsirlerini yazdıklarında, Osmanlı Medreselerinden yetişmemişler miydi? Türk
kökenli olup Arapça eserler veren ulema ve meşâyıhı zikretmeye kalksak,
herhalde bu derginin iki üç sayısını sadece bu listeye ayırsak, belki ancak
yeterli olur.
Nakşî Tarîkatı’nın Lisanı Neden
Farsça?
Nakşî yolunun vazgeçilmez
eserlerinden olan İmâm-ı Rabbânî (ks)un mektuplarının bir araya getirildiği
Mektûbât’ın asıl dilinin Farsça olması da eleştiri konusu yapılmaktadır.
Halbuki İmam-ı Rabbanî Hazretlerinin yaşadığı devrede Hindistan’a hakim olan
Babürlüler Devleti’nde resmi yazışma dili Farsça’dır. Kaldı ki Nakşî
Tarîkatı’nın günümüzde pek çok temel kaynağı Türkçe’ye çevrildiği gibi Mustafa
İsmet Efendi’de Risale-i Kudsiyye’yi Türkçe kaleme almıştır.
Nefehât-ül-Üns’ün müellefi Molla
Câmi de yine bu kitabını Farsça kaleme almasının sebebi, o devir Orta Asya’da
ve İran’da yazı dilinin Farsça olmasıdır. Yoksa Molla Câmi Hazretleri, Arapça
gramer kitabı Kâfiye’ye şerh yazacak kadar Arapça’ya vakıftır.
Vahdet-i Vücûd Meselesi
Kısıtlı dergi sayfalarında ilmi
izahı mümkün olmayacak kadar çetrefilli bir mesele olan vahdet-i vücûd
meselesini ortaya koyan Muhyiddîn-i Arabî’dir (ks). Asırlardır tartışılan bu
mesele İmâm-ı Rabbânî Hazretleri tarafından çözülmüş ve bir nakıslık olarak
zikredilmiştir. Ancak, İmâm-ı Rabbânî’nin günümüzden dört asır önce çözdüğü ve
Nakşîlerin nakıslık (eksik ve hatalı) olarak telakki ettiği vahdet-i vücûd
meselesi, hala bir eleştiri konusu olarak gündeme getirilerek, tasavvufun
bütününe karşı bir tenkit malzemesi olarak kullanılmaktadır.
Halbuki, bir velinin hatalı yorumu
bütün tasavvuf ehline mal edilemez. Kaldı ki, İbn Arabî Hazretleri evliyaullahın
en büyüklerinden olup yaşadığı hallerin ilmî/irfânî tevilini yapmakta bazı
hatalara düşmüştür. Bu da bir nevi içtihad hatasıdır ki, fakihler nasıl hatalı
içtihad yaptıklarında bir sevap, isabetli olduklarında ise iki sevap
kazanırlarsa, onun durumu da böyledir.
İbn-i Arabî Hazretlerinin
kitaplarından bahisle; “Futûhât-ı Medeniyye (hadisi şerifler) bizleri
‘Futûhât-i Mekkiyye’ kitabından müstağni kılmıştır. Nusûs (Kitab ve Sünnetin
nassları) bizleri ‘Fusûs’ (el-hikem) kitabından müstağni kılmıştır.” diyen
İmam-ı Rabbânî (ks)nun takipçilerini, vahdet-i vücuda mensup olmakla suçlamanın
neresi akıl ve mantıkla bağdaşır? siz okuyuculara bırakıyorum.
Burada bir meseleyi zikretmeden
geçemeyeceğim; Muhyiddin-i Arabî: “Bizim sözümüz bizden olmayana haramdır”
diyerek eserlerinin herkes için olmadığını bizatihi beyan etmiştir. Yine son
dönemin büyük alimlerinden merhum Ahmet Davudoğlu Hocaefendi de Mektûbât-ı
Rabbânî’nin tercümesi hususunda: “Bu eseri tercüme etmek için ‘kâle yekûlu’
yetmez, ‘hâle yeqûlu’ lazımdır’ buyurarak, tasavvuf kitaplarının anlaşılmasının
bir manevi ‘hâl’ işi olduğunu vurgulamıştır.
Muhyiddîn-i Arabî gibi Hallâc-ı
Mansûr gibi zatların, manevi yolculukları esnasında yaşadıkları giriftlikleri,
iç dünyalarındaki anaforları bilmeden, zahiren şeriata aykırı sözlerine
bakarak, onları tekfir etmek, İslam Dünyasında ancak son devirde gündeme gelmiş
bir hastalıktır. Her mutasavvıfın dilinden düşürmediği bir söz vardır ve
doğrudur: “Tasavvuf hal işidir, kal (söz) değil.”
Kemale Erince Mükellefiyetler Düşer
mi?
İslam tarihine baktığımız zaman,
Sahabe ve Tabiîn devri dışında, sûfîler kadar ibadete ve takvaya düşkün bir
diğer zümre mevcut değildir. Ancak, belirli dönemlerde ortaya çıkan ‘Biz fena
ve beka bulduk. Namaz ve oruç gibi mükellefiyetler bizden kalktı’ diyen sapkın
gruplar da olmuştur. Ehl-i Sünnet alimi olan İmâm-ı Gazâlî gibi mürşid-i
kamiller, bu görüşleri tenkid ederek susturmuş, yayılmalarına müsaade
etmemişlerdir. Zamanla bu tür görüşler azınlıkta kalmış, özellikle ulemanın
yolu olan Nakşîlikte böyle bir gruba rastlanmamıştır.
Şah-ı Nakşibend’in yolunu
sürdüren, icazetli, kamil meşâyıhın istisnasız hepsi, taat ve takvaya
meftundurlar. Kendi mezhepleri içinde bile ruhsatları terk etmişler ve azimetle
amel etmeyi esas edinmişlerdir. Meşâyıhın yaşamlarındaki titizlik, ehil
kimselerce bilinmekte ve takdir edilmektedir. Misal olarak, Camî’de itikafa
giren bir şeyh efendi, ısınmak için yaktığı sobanın elektriği için evinden
kablo çektirmiş, şahsi ibadeti için ümmetin cebinden ısınmayı doğru
bulmamıştır. Yine, bir diğer şeyh efendi de irşat vazifesinden önce kendisine
ait olan işyerini, posta oturduktan sonra bir vakfa hibe etmiştir.
“Şeriatın mubahları, tarikatın
haramlarıdır” sözünü düstur edinen sûfîlerin, ruhsatları bile terk ettiklerini
göz önünde bulundurursak, onları şeriatı tatbik etmemekle itham etmenin ne
kadar çirkin kaldığı ortaya çıkacaktır. “Tarikat baştan sona edeptir”
mülahazasından hareket eden Merhum Ramazanoğlu M. Sâmî Efendi’nin, son
-sekerat- hastalığında dahi ayaklarını uzatarak yatmadığını tasavvur ediniz.
Hangi insaf ve izan ehli, sûfîlerin mükellefiyetleri terk ettiğine inanabilir?
Tasavvuf Pasifize Eder mi?
Tasavvuf ehlini tekfir eden
zümrelerin dillerine en çok doladıkları iddialardan birisi de tasavvufun
insanları pasifleştirdiği ithamıdır. Halbuki tarih kitaplarının sayfaları,
mutasavvıfların gayret ve cihad misalleri ile doludur. Savaş gibi olağanüstü
hallerin yaşanmadığı durumlarda, toplumsal dayanışma ve yardımlaşmanın en
mükemmel örneklerini hayata geçiren, bizzat tasavvuf ehlidir. Toplumun ahlaki
ve ameli bozukluklarını ıslah ve tamir eden, fertleri her türlü hayasızlık ve
günahtan alıkoyan kimlerdir acaba? Tasavvuf ehlinin gönüllere nakşeden irşâd ve
ıslah çalışmaları değil midir?
Aksiyoner olmaktan kast edilen
fiili cihad etmekse eğer, geçtiğimiz asra sadece kısaca bir göz atsak; Libya’da
Senûsîleri, Kurtuluş Savaşı’nda Mevlevî Alaylarını ve Tâceddin Dergahı’nın
lojistik desteğini, Ermeni Katliamı (Ermenilerin Osmanlı halkını katli) sırasında
Nurşinli Muhammed Ziyauddin’in (ks) kurduğu gönüllü birlikleri ve daha
nicelerini görürüz.
Fikri sahada Batıcılık
rüzgarlarına karşı duran isimlerin başında da yine mutasavvıflar gelmektedir.
Bir Halvetî-Şâbânî dervişi olan Nurettin Topçu’yu, bir Nakşî meftunu olan
şairlerin sultanı Üstad Necip Fazıl gibi mütefekkirleri hatırlayalım.
Tasavvuf Kur’an’da Geçiyor mu ?
Bir takım muhataplarımız bize
tasavvuf veya tarikat Kur’an’da geçiyor mu? Sorusunu çok sık dile getiriyorlar.
Halbuki ne ‘namaz’ ne de ‘oruç’ kelimeleri Kur’an’da, direk bugünkü isimleri
ile geçiyor. Kur’an Arapça’dır ve bu kelimelerin Arapça’daki karşılıkları
‘salât’ ve ‘savm’dır. Günümüzde kullanılan ‘namaz’ ve ‘oruç’ kelimeleri de
Farsça’dır.
Mesela bir kimse ‘Ben üzerime farz
olan ikindi namazını kılıyorum’ dese, ona ‘İkindi namazı farz değil, çünkü
Kur’an’da isim olarak geçmiyor’ denilebilir mi? Bundan daha saçma bir itham
olabilir mi? Çünkü ikindi namazını kılan bir kimse, Kur’an’da ‘salatul asr’
olarak emredilen namaz ibadetini yerine getiriyor.
Öyleyse, ‘tasavvuf’ kelimesinin
birebir karşılığını Kuran’da aramak yerine, sufîlerin uygulamalarının aranması
daha münasib olacaktır. Çünkü onların tüm uygulamaları Kur’an ve Sünnet’e
dayanır. Önceki yazılarımızın bir kısmında bu uygulamaların Kur’an ve
Sünnet’teki yerlerini delilleri ile izah etmiştik. Yeri geldikçe bu konular
hakkında gerekli bilgileri, delilleri ile sizlere sunmaya devam edeceğiz
inşallah.
Nasıl, namaz, oruç ve kurban gibi
zahiri ibadetleri ‘fıkh-ı zahir’ içinde değerlendiriyorsak; zikir, ihsan,
ihlas, huşû, nefis tezkiyesi, kalp tasfiyesi ve ahlak tezhibi de ‘fıkh-ı batın’
da denilen tasavvuf ilmi içinde değerlendirilir. Diğer bir ifadeyle ibadet ve
kulluğu; bedensel-fiziksel ibadetler ve kalbi-manevi ibadetler olarak
isimlendirmek de mümkündür. İsimlendirme farklılığı da buradan doğmaktadır.
Nasıl isimlendirilirse isimlendirilsin, esas olan, neticede tasavvuf, İslam
Dini’nin özü ve ruhudur.
Gülistan Dergisi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.