Sual: Reşit Rıza
kimdir?
CEVAP:
Reşit Rıza, 1865 yılında Lübnan’da
doğdu. 1935’de öldü. Abduh’un talebesidir. (Müncid)Hocasının dinde reform
fikirlerini yaymak için Mısır’da El-Menar dergisi çıkardı. (Eldavetü velirşad)
medresesinde hocalık yaptı. El-muhaverat kitabında, Ehl-i sünnet mezhebine ve
fıkıh kitaplarına saldırdı.
Mezhepsizler kitabında Dr. Hasib Es-Samirai [Ali Nar tercümesinde] diyor ki:
Reşit Rıza, ne aldıysa, M.
Abduh’tan aldı. O da bütün sermayesini, Efgani diye meşhur olan şarkın filozofu
Cemaleddinden devşirdi. Yani bu iki zatın özü ve fikri hüviyeti üstadlarına
bağlıdır. (s. 45)
Reşit Rıza, Efgani ile karşılaşma imkanı bulamadıysa da, onun fikir mirasçısı ve çömezi Abduhla beraber olmak imkanını elde etmişti. Abduhla buluşma onun fikri hüviyetinin oluşmasının temel unsurlarından biridir. (s. 80)
Reşit Rızanın bariz vasfı veya tavrı ıslahatçılıktır. Mısır’a varınca da Abduh ile tanışmış; yapmayı tasarladığı ıslahatın programını neşr için Menar dergisini çıkarma fikrini ona açarken, peşin olarak bunları açıklamıştı. (s. 85)
Mısır’a göçmesinin esas sebebi de, Efgani’nin halifesi durumundaki Abduhla buluşmak ve din ıslahatı yolunda çalışmaktı. (s. 93)
El-Menar dergisinde Vehhabiler hakkında çeşitli makaleler yayımlayan Reşid Rıza, Vehhabi hareketini yerinde ve lüzumlu görerek şunları söylüyor:
(Bu dönemde toplum cahiliyet
devrinden daha kötü bir cehalet içinde idi; ağaca, taşa, hayvana, ölüye, diriye
tapar, namaz kılmaz, zekat vermez, başkasının malını gaspeder, adamı öldürmüş
olmak için adam öldürürdü. Cenab-ı Allah bu topluma Şeyh Muhammed İbn
Abdülvehhab'ı ve hafidini gönderdi, bunlar oralarda selefin akidelerini, esere
dayanan tefsiri, hadis kitaplarını ve imam Ahmed b. Hanbel'in fıkhını neşretmek
suretiyle İslam’ı yenilediler. Bu hareketin tesiri ile halk dine öyle sarıldı
ki memleketlerinde namazı terk eden, zekatı vermeyen, kötülüğü irtikap eden bir
kimse kalmadı.) [Prof. Yusuf Ziya Yörükan,
"Vahhabilik", A.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1953. Sayı 6]
Mucizeyi inkâr Reşit Rıza, mucizeleri hissi ve akli olmak üzere ikiye ayırır.
Mucizeyi inkâr Reşit Rıza, mucizeleri hissi ve akli olmak üzere ikiye ayırır.
"Hissi mucize, geçmiş
peygamberlerin mucizeleri, akli mucize de Kur'an-ı kerimdir" der. Bu
suretle, diğer mucizeleri inkâr eder. Böyle bir taksimle Kur'an-ı kerime, sahih
hadislere iftirada bulunur. Çünkü bunu destekleyen herhangi bir sahih haber
yoktur. Bu, hakikatten aklın isteğine, meşhur olma hevesine ve işraki felsefeyi
körü körüne taklide yönelmektir. (s. 97)
Reşit Rıza hakiki İslam âlimlerinin bildirdiği doğru yoldan ayrılarak, kendi başına bir yol tutmuş ve asrın ihtiyaçlarını karşılamayı, dinde hurafeler yapmakta arayacak kadar ileri gitmiştir. Bu hâli, yazdığı makalelerde ve kitaplarda açıkça görülmekte hatta kendisi bu vasfından öğünerek bahsetmektedir.
Eserleri incelendiğinde bozuk mutezile fırkasının fikirlerinin hakim olduğu görülür. Reşit Rıza’nın yazdığı eserlerde, yaymaya çalıştığı düşüncelerinden bir kısmı şunlardır:
1- Mucizeleri kendi düşüncesine göre tevil etmekte ve birçoğunu inkâr etmektedir.
2- Musa ve İsa aleyhimesselamın peygamberliklerine dil uzatmaktadır. İsa aleyhisselamın diri olarak göğe kaldırıldığı Kur’an-ı kerimde bildirildiği ve Ehl-i sünnet âlimleri bunu açıklayıp izah ettikleri halde, o; “İsa aleyhisselam öldü” demektedir.
3- Cinlerin varlığını kabul etmeyip, onları bir takım zararlı mikroplar olarak göstermektedir. (Tefsir-i Menar: c.3, s.95, 96) Halbuki cinlerin varlığı ve ateşten yaratıldığı Kur’an-ı kerimde ve hadis-i şeriflerde açıkça bildirilmektedir.
4- Ehl-i sünnetin dört hak mezhebini kabul etmeyip, teyemmüm, vasiyet, talak gibi daha birçok meselede doğru yoldan ayrılmıştır.
Reşit Rıza’nın yazdığı kitaplar, okuyanları ve uyanları felakete sürüklemiştir.
Reşit Rıza hakiki İslam âlimlerinin bildirdiği doğru yoldan ayrılarak, kendi başına bir yol tutmuş ve asrın ihtiyaçlarını karşılamayı, dinde hurafeler yapmakta arayacak kadar ileri gitmiştir. Bu hâli, yazdığı makalelerde ve kitaplarda açıkça görülmekte hatta kendisi bu vasfından öğünerek bahsetmektedir.
Eserleri incelendiğinde bozuk mutezile fırkasının fikirlerinin hakim olduğu görülür. Reşit Rıza’nın yazdığı eserlerde, yaymaya çalıştığı düşüncelerinden bir kısmı şunlardır:
1- Mucizeleri kendi düşüncesine göre tevil etmekte ve birçoğunu inkâr etmektedir.
2- Musa ve İsa aleyhimesselamın peygamberliklerine dil uzatmaktadır. İsa aleyhisselamın diri olarak göğe kaldırıldığı Kur’an-ı kerimde bildirildiği ve Ehl-i sünnet âlimleri bunu açıklayıp izah ettikleri halde, o; “İsa aleyhisselam öldü” demektedir.
3- Cinlerin varlığını kabul etmeyip, onları bir takım zararlı mikroplar olarak göstermektedir. (Tefsir-i Menar: c.3, s.95, 96) Halbuki cinlerin varlığı ve ateşten yaratıldığı Kur’an-ı kerimde ve hadis-i şeriflerde açıkça bildirilmektedir.
4- Ehl-i sünnetin dört hak mezhebini kabul etmeyip, teyemmüm, vasiyet, talak gibi daha birçok meselede doğru yoldan ayrılmıştır.
Reşit Rıza’nın yazdığı kitaplar, okuyanları ve uyanları felakete sürüklemiştir.
Bu eserlerinden biri Muhaverat
kitabıdır. Bu kitabında, üstadı Abduh gibi, dört mezhebi tenkit etmiş,
mezhepleri şahsi münakaşalar şeklinde göstererek, “İslam birliğini bozmuşlardır” diyecek kadar ileri gitmiştir. Dört mezhepten birine uyan
ve bin seneden beri gelmiş milyonlarca halis Müslümanla adeta alay etmiştir.
Muhaverat kitabında, dört mezhebe çatılmakta, İslam bilgilerinin dört kaynağından biri olan “İcma-ı Ümmet” inkâr edilmekte, herkes; kitaptan, sünnetten kendi anladığına göre amel etmeli denilmektedir. Böylece, İslam bilgilerini kökünden yıkmaktadır.
Sual: Efgani, Abduh ve Reşit Rıza’yı öven bir yazar, (İlk ikisi masonsa da, Reşit Rıza, mason değildir) diyor. Reşit Rıza mason olmasa da, mezhepsiz değil mi?
CEVAP
Reşit Rıza, süper bir
mezhepsizdir. Ebu Cehil, Nemrut, Mao ve Stalin’in masonluk kaydı yoktur.
Bunların kayıtlarının olmaması iyi biri olmalarını gerektirmediği gibi, Reşit
Rıza’nın üstatları gibi masonluk belgesinin bulunmaması, onun mezhepsiz
olmadığını göstermez. Hocası mason olan ve hocasını seven birinin sağlam ayakkabı
olması mümkün değildir. Bu sicilli mezhepsizi, mason değil diyerek savunmaktaki
maksat ne olabilir?
dinimizislam
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.