İmam-ı Kurtubî rahimehullah diyor
ki:
"Eshab arasında birçok muhalefet ve muharebeler
olmuştur. Bununla beraber hiç biri diğerinin nifakına hükmetmemiştir. Onların
bu husustaki hâlleri, ahkâm babında müctehidlerin hâlleri gibidir. Ya hepsi
hakka isabet etmiştir denilir, yahut isabet eden bir tanesidir. Fakat hata eden
mazur olur. Çünkü o reyine ve zannına göre muhataptır. İşte bunlardan birine
meâzallah bir şeyden dolayı buğzeden kimse âsî olur; tevbe etmesi
gerekir."
A. Davudoğlu, Sahih-i Müslim
Tercüme ve Şerhi, Sönmez Yayınevi, 1983; c.1, Bab:33, s.345.
İmam-ı Malik rahimehullah diyor
ki:
"Peygamberimizin sallallahü aleyhi ve sellem
Eshabından birine, mesela Ebû Bekr'e veya Ömer'e veya Osman'a veya Mu’âviye'ye
veya Amr ibni Âs'a radıyallahü anhüm söven ve onları kötüleyen bir kimse, eğer
yoldan çıkdılar, kâfir oldular dedi ise, bu kimseyi öldürmelidir. Yok eğer
başka bir ayıb ve kusur ile kötüledi ise, şiddetli dövmelidir."
İmam-ı Rabbâni, Mektubat; ayrıca
bkz. Kâdî Ebu'l-Fadl İyaz, Şifa-i Şerif, Bedir Yay., s. 725.
Şeyhülislâm Ebussu'ud Efendi'nin
fetvalarında diyor ki:
488. Mes’ele: "Muâviye
hayırlı kişi değildir" dese, şer'an Zeyde ne lâzım olur?
Elcevap: Ta'zîr olunur.
489. Mes’ele: Sahâbe-i kirâmdan
Muâviyeye lâ'net eden Zeyde şer'an ne lâzım olur?
Elcevap: Ta'zîr-i beliğ ve hapis
lâzımdır.
Kaynak: Mecmu'a-î Fetevâ. Ayrıca
bkz. Muhammed Hâdimî, Berika, Kahraman Yayınları, c.2, s. 161.
Hâfız İbni Hacer-i Mekkî
rahimehullah naklediyor:
"Ömer bin Abdülaziz rahmetullahi teâlâ aleyh,
huzurunda Hazret-i Muâviye'yi gıybet eden bir kişiye üç kırbaç vurdurdu."
Es-Savaikul-Muhrika, Bedir
Yayınevi, s. 471.
Daha fazla bilgi için bkz. Kâdî
Ebu'l-Fadl İyaz, Şifa-i Şerif, Bedir Yay., s. 724-728. Kitabın bu bölümünün
başlığı şöyledir: "Peygamberin
sallallahü aleyhi ve sellem Ehl-i beytine, Âline, Ezvacına ve Eshabına sövmek,
onlara noksanlık isnad etmek haramdır, bunu işleyen mel'undur"
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.