Hadis hafizi İbni Hacer
el-Askalânî “Ed-duraru’l-kâmine”
isimli kitabında (c.1, s.153) ibni teymiyenin sahabenin büyükleri hakkındaki
tutumuna değinerek şunları bildirmektedir: “İbni
teymiye Ömer ibnu’l-Hattab’ı ra bir hususta hata ettiğini, Osman ra hakkında da
dünya malını seven birisi olduğunu söylemiştir. Hz Ebu Bekir ra hakkında ise ne
dediğini bilmeyen yaşlı birisi olarak müslümanlığı kabul ettiğini söylemiştir.”
Ayrıca İbni Hacer “Ed-duraru’l-kâmine” isimli kitabında
(c.1, s.114) şunları da bildirmektedir: “İbni
teymiye, müminlerin emîri Hz Ali’yi (kerramellâhu vechehu) 17 meselede Kitabın
(Allâh’ın kitabının) nassına muhalefet etmiş olması gerekçesiyle hata ettiğini
bildirmiştir. Ayrıca İbni teymiyenin bu sözü demesi, “Mahzûl (Allâh’ın muvaffak etmediği aşırıya kaçmış)
birisi idi” demesi
ve onun “Diyanet
için değil riyaset (başkanlık) için savaştığını” demesinden dolayı da alimler ona, münafıklığı isnat
etmişlerdir.”
***
İbni teymiye “Minhac”(arapça nüsha
itibarıyla 2.c, s.203) isimli kitabında şöyle demiştir: “Bizler, bize karşı adaletten aciz olan ve onu (adaleti)
terk eden birisine biat etmemiz gerekmez, Sünnet (Allâh’ın resulünün sünneti ) tablosu,
onun savaşmakla emrolunmadığını, vacip de müstehap da olmadığını kabul eder”
İbni teymiye “Minhac”(arapça nüsha
itibarıyla 2.c, s.214) isimli kitabının başka bir yerinde de şöyle demiştir: “… Ali onlara karşı savaşmakla emrolunmamıştı ve İslâm
şeriatına bağlı kalmalarıyla birlikte sırf kendisine itaat etmeyi
kabullenmedikleri için onlara karşı savaşmak ona farz da değildi”
Ayrıca aynı kitapta (c.3, s. 156)
efendimiz Alinin sıffîn ve cemel vak’asında savaşmasının kendi görüşünden
kaynaklandığını ve bununla emrolunmadığını iddia ederek şöyle demiştir: “… şu halde, binlerce müslümanın kanının akıtılmasına
sebebiyet veren görüşten, paylanacak daha büyük bir görüş yoktur, onun (efendimiz Alinin ) onlara
karşı savaşmasında müslümanlara ne dinlerinde ne de dünyalarında hiçbir yarar
olmamıştır. Aksine hayır önceki olanlara nazaran eksilmiştir, şer (kötülük) ise önceki
olanlara nazaran artmıştır”
Aynı kitapta (c.2, s. 204) şöyle
de demiştir: “Ali hakka Muaviyeden daha yakın
olduğu halde savaşmayı terk etmiş olsaydı daha iyi, daha uygun ve daha hayırlı
olurdu”
İbni teymiyenin, efendimiz Ali’nin
(radıyallâhu anh) savaşlarını uygunsuz ve saçma bulması, onun ona karşı bir kin
beslediğinin delilidir. Bunu hadis hafızı İbni Hacer’in “Lisânu’l-mizan” (c.6, s.319) isimli kitabındaki sözleri teyit
etmektedir.
islamkalesi.wordpress.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.